Anonym Kopierar Åsas text i kommentar

(om det inte är Åsa själv)
"Vi tar för givet att det här med sexualundervisningen fungerar, men det blir mer och mer kunskapsluckor?, säger Kristina Gimzell, professor och överläkare på Karolinska institutet och sjukhuset.
Är detta mumma för abortmotståndarna? ?Unga gör fler och fler aborter, alltså borde vi sänka abortgränsen och tvinga på flickorna rådgivande samtal?, hör jag redan abortmotståndarna viska i mitt huvud.
Nej. Strängare abortlagar är inget alternativ. Valet står inte mellan fri abort och inga aborter alls. Valet står mellan fria, säkra aborter och illegala, osäkra. Förbjudna aborter skulle hota tonårsflickors liv och hälsa. Så är det i länder med hårda abortlagar."

Jag tror inte på en strängare abortlagstiftning. Däremot är jag inte så säker på att dagens samhälle verkligen erbjuder ett fritt val för unga kvinnor, som blir gravida. Jag har på nära håll sett hur samhället, från alla håll, hetsar tjejer som blir gravida i unga år, att göra abort. Att göra abort som tonåring är inte alltid det vettigaste alternativet.

Fast naturligtvis så är vettigast att inte bli gravid. Och där kan sexualundervisningen göra en insats, helt klart.
Jag tog faktiskt inte avstånd från Åsas text i mitt korta inlägg om sexualundervisningen i landet.
Jag sa bara att det är ett ämne jag inte riktigt bryr mig om.

Kommentarer
Postat av: thobias

nä, det var jag som önskade en mer nyanserad bild från dig, och nu fick jag den. tack och puss.

2007-06-27 @ 11:14:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0