Lite pretto på eftermiddagen.

Vi lever i en skyddad värld här i norden. En värld där vi känner oss så trygga med vetskapen att vi kan tala oss till förändringar. Visst ibland måste vi skrika, slå på stora trumman och om det inte hjälper så får vi väl rösta bort det gamla och in det nya. Så trygg är en fungerande demokrati.
Visst finns det folk som känner sig åsidosatta även i Sverige. Ofta är det människor vars idéer finns bland de mest extrema och inte sällan är det människor som aldrig ens brytt sig om att rösta, som sitter på sitt feta arsel, och sen klagar på att ingen bryr sig. Men de mest extremaste metoderna för att göra sig hörd är vi befriade från i Sverige och jag tror det beror på främst två saker.
Det första är, som jag tidigare nämnt demokratin. Alla institutioner, företag, föreningar, rättsväsendet och fösvaret är uppbyggda för att fungera tillsammans sinsemellan och med demokratin. Det andra är välståndet. Varför spränga sig själv när jag kan äta fläskfile till kvällsmat.
Att föreställa sig en värld där inget av detta existerar. Det låter sig inte göras helt enkelt.
Därför kan jag inte heller fördömma som jag ibland skulle vilja.
Benazir Bhutto var en ståtlig karismatisk kvinna. En ledare som hotade många.
Därför är hon död idag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0